صاحب الامر

صاحب الامر | نقد مدعیان دروغین مهدویت | از کتب شیعی

صاحب الامر

صاحب الامر | نقد مدعیان دروغین مهدویت | از کتب شیعی

صاحب الامر

قال الامام الصادق سلام الله علیه : ... یَومَئذٍ مَنْ کانَ بِالمَدینةِ مِنْ وُلدِ عَلیّ‏ علیه السلام اِلَی مَکَّةَ فَیَلحَقُونَ بِصاحِبِ الاَمرِ وَیُقْبِلُ صاحبُ الاَمرِ نَحوَ العِراقِ...
... در این زمان هر کس از فرزندان علی‏ علیه السلام که در مدینه است، به مکه می ‏گریزد و به صاحب امر می ‏پیوندد و صاحب امر به سوی عراق روی می ‏آورد...
الغیبة، ص 270، باب 14، ح 43

قال الامام الرضا سلام الله علیه : اَنَا صاحِبُ هذَا الأمْرِ وَلکِنّی لَسْتُ بِالَّذی اَمْلَأَها عَدْلاً کَما مُلِئَتْ جَوراً، وَکَیْفَ اَکُونُ ذلِکَ عَلی ما تَری مِنْ ضَعْفِ بَدَنی، وَاِنَّ القائِمَ هُوَ الَّذی اِذا خَرَجَ کانَ فی سِنِّ الشُّیُوخِ وَمَنْظَرِ الشَّبابِ...
من صاحب الامر هستم، امّا آن کسی که زمین را از عدل آکنده سازد، همچنان که پر از جور شده باشد و چگونه او باشم در حالی که ضعف بدن مرا می‏بینی، و قائم کسی است که در سن پیران و منظر جوانان قیام کند...
کمال ‏الدین، ج 2، باب 35، ح 8


مدعیان دروغین و نیابت خاصه از وقتی پدید آمدند که کتب و منابع روایی غنی شیعی معرفی و تبیین نشدند.

به اعتقاد ما، معرفی روایت ها و تبیین کتب، می تواند از ظهور مدعیان دروغین جلوگیری کند. در این وبلاگ تمام سعی و تلاش بر این است که منابع روایی شیعی، معرفی و تبیین بشود تا اگر از ظهور مدعیان دروغین جلوگیری نکرد، از پیوستن افراد به آنها جلوگیری کند.


تحقیقات به صورت کتاب به کتاب می باشد. یعنی تا کتابی را کامل کار نکرده باشیم و نتایج تحقیقات را در وبلاگ قرار نداده باشیم، به سراغ کتاب بعدی نخواهیم رفت.

به طبقه بندی موضوعات وبلاگ توجه کنید.


انتشار مطالب این وبلاگ، بدون نقل منبع آن، در هر سایت یا وبلاگ یا مانند آن شرعا جایز نیست.

بایگانی

نظر عبدالله بن مسعود در مورد ائمة بعد النبی

پنجشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۵۶ ب.ظ

نظر عبدالله بن مسعود در مورد ائمة بعد النبی  


عبدالله بن مسعود صحابی جلیلی القدر رسول خدا صل الله علیه وآله وسلم، روایاتی از حضرت نقل کرده است که دوازده گانه بودن ائمه بعد از پیامبر را اثبات می کند و در این مطلب به یکی از این روایت ها می پردازیم. 


روایت شماره 5: 


أَخْبَرَنَا أَبُو الْمُفَضَّلِ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الشَّیْبَانِیُّ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَلِیٍّ مُحَمَّدُ بْنُ زُهَیْرِ بْنِ الْفَضْلِ الْأُبُلِّیُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْحُسَیْنِ عُمَرُ بْنُ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ رُسْتُمَ قَالَ حَدَّثَنِی إِبْرَاهِیمُ بْنُ یَسَارٍ الرَّمَادِیُّ قَالَ حَدَّثَنِی سُفْیَانُ بْنُ عُتْبَةَ عَنْ عَطَا بْنِ السَّائِبِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ‏ الْأَئِمَّةُ بَعْدِی اثْنَا عَشَرَ تِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِ الْحُسَیْنِ وَ التَّاسِعُ مَهْدِیُّهُمْ. 


ترجمه روایت : 


سائب از عبدالله بن مسعود روایت کرده است که او گفت: که از رسول خدا شنیدم که می فرمود: امامان بعد از من دوازده نفرند. نه نفرشان از صلب حسین می باشند و نهمین نفر، مهدی ایشان است.


کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر ؛ ص23


نکات روایت :  


در این روایت سه نکته وجود دارد که باید به آنها توجه بدهیم. نکته ی اول این است که عبدالله بن مسعود نقل میکند که از رسول خدا شنیده است که ائمه بعد از ایشان، دوازده نفر هستند. با توجه به تصریح کلام رسول خدا، هر شخصی و در هر زمان و مکانی که بگوید تعداد ائمه از دوازده، بیشتر است، این حرف یک حرف باطلی است که اساسی ندارد. به علاوه احیانا اگر در بین علمای شیعه کسی باشد " که نیست " که قائل به بیشتر بودن تعداد ائمه از دوازده نفر باشد، چنین قول و سخنی شاذ بوده و ما قول شاذ و نادر را تکلیفی جز رها کردن آن نداریم. 


نکته ی دوم این است که 9 نفر از ائمه از فرزندان حضرت سیدالشهدا سلام الله علیه می باشند که در روایات مختلف که از پیامبر و حتی خود ائمه به دست ما رسیده، به صورت کامل آن 9 نفر برای ما معرفی شده اند و هر اسم و نام و نشانی که خارج از روایات معصومین در مورد ائمه باشد، مورد قبول ما نیست. 


نکته ی سوم این است که امام نهم از فرزندان امام حسین سلام الله علیه، مهدی ایشان است. یعنی آن مهدی که رسول خدا وعده ی آمدن او را داده است و زمین را از عدل و داد پر می کند و انکار مهدی مساوی است با انکار رسول خدا، فرزندِ فرزند هشتم امام حسین سلام الله علیه می باشد. و ما می دانیم که حضرت امام حسن عسکری سلام الله علیه فرزند هشتم امام حسین سلام الله علیه می باشند و فرزند ایشان همان مهدی است که رسول خدا به او تصریح فرموده اند. 


تکلمه : 


با توجه به اینکه احمد بصری دجال، برای ادعای اصلی خودش که ادعای وصایت و امامت هست، یک سری ادعاهای دیگری را هم برای خود مطرح کرد است از جمله اینکه، او فرزند پنجم امام مهدی می باشد که اگر این ادعا درست باشد " که نیست " لازمه ی صحت این ادعا، این است که او هاشمی باشد. حال آنکه احمد بصری متعلق به طایفه همبوش متعلق به قبیله ی البوسولیم در شهر بصره عراق می باشد که حتی بزرگان این قبیله گفته اند که هیچ سابقه سیادتی در قبیله آنها وجود ندارد. 


دوم اینکه به فرض محال ما هاشمی بودن احمد را بپذیریم، با ادعای بعدی او که ادعا کرده است سید یمانی می باشد در تناقض است. یعنی شخصی که از یک طایفه در قبیله بصره عراق می باشد، ادعا دارد که هم هاشمی است و هم سید یمانی. یک فرد هاشمی نمی تواند یمانی باشد، چرا که هاشمی منسوب به هاشم جد پیامبر و امیرالمومنین هست که در قبیله قریش مکه بوده است و ربطی به یمن هم ندارد. حال آنکه ثابت شد این فرد حتی هاشمی هم نمی باشد و متعلق به یکی از قبایل در شهر بصره عراق می باشد. جدا باید به حال کسانی که فریب این دجال را خورده اند و پیروی او شده اند تاسف خورد. 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۲۸
علی مهدوی

نظرات  (۱)

مطلب نظر عبدالله بن مسعود در مورد ائمة بعد النبی شمارو مطالعه کردم. مایل به تبادل لینک با شما هستم:
www.partchap.com
پاسخ:
برای تبادل لینک مشکلی نیست. 

موفق باشید 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی