صاحب الامر

صاحب الامر | نقد مدعیان دروغین مهدویت | از کتب شیعی

صاحب الامر

صاحب الامر | نقد مدعیان دروغین مهدویت | از کتب شیعی

صاحب الامر

قال الامام الصادق سلام الله علیه : ... یَومَئذٍ مَنْ کانَ بِالمَدینةِ مِنْ وُلدِ عَلیّ‏ علیه السلام اِلَی مَکَّةَ فَیَلحَقُونَ بِصاحِبِ الاَمرِ وَیُقْبِلُ صاحبُ الاَمرِ نَحوَ العِراقِ...
... در این زمان هر کس از فرزندان علی‏ علیه السلام که در مدینه است، به مکه می ‏گریزد و به صاحب امر می ‏پیوندد و صاحب امر به سوی عراق روی می ‏آورد...
الغیبة، ص 270، باب 14، ح 43

قال الامام الرضا سلام الله علیه : اَنَا صاحِبُ هذَا الأمْرِ وَلکِنّی لَسْتُ بِالَّذی اَمْلَأَها عَدْلاً کَما مُلِئَتْ جَوراً، وَکَیْفَ اَکُونُ ذلِکَ عَلی ما تَری مِنْ ضَعْفِ بَدَنی، وَاِنَّ القائِمَ هُوَ الَّذی اِذا خَرَجَ کانَ فی سِنِّ الشُّیُوخِ وَمَنْظَرِ الشَّبابِ...
من صاحب الامر هستم، امّا آن کسی که زمین را از عدل آکنده سازد، همچنان که پر از جور شده باشد و چگونه او باشم در حالی که ضعف بدن مرا می‏بینی، و قائم کسی است که در سن پیران و منظر جوانان قیام کند...
کمال ‏الدین، ج 2، باب 35، ح 8


مدعیان دروغین و نیابت خاصه از وقتی پدید آمدند که کتب و منابع روایی غنی شیعی معرفی و تبیین نشدند.

به اعتقاد ما، معرفی روایت ها و تبیین کتب، می تواند از ظهور مدعیان دروغین جلوگیری کند. در این وبلاگ تمام سعی و تلاش بر این است که منابع روایی شیعی، معرفی و تبیین بشود تا اگر از ظهور مدعیان دروغین جلوگیری نکرد، از پیوستن افراد به آنها جلوگیری کند.


تحقیقات به صورت کتاب به کتاب می باشد. یعنی تا کتابی را کامل کار نکرده باشیم و نتایج تحقیقات را در وبلاگ قرار نداده باشیم، به سراغ کتاب بعدی نخواهیم رفت.

به طبقه بندی موضوعات وبلاگ توجه کنید.


انتشار مطالب این وبلاگ، بدون نقل منبع آن، در هر سایت یا وبلاگ یا مانند آن شرعا جایز نیست.

بایگانی

سوال بزرگان طائف از عبدالله بن عباس در مورد ائمه  


در این پست به آخرین روایتی که از عبدالله بن عباس وارد شده است اشاره می کنیم و بعد از این روایت، باب ما جاء عن عبدالله بن عباس عن رسول الله .... بسته می شود و در پست های بعدی سراغ باب دوم که روایات عبدالله بن مسعود از رسول خدا می باشد می رویم. 


روایت شماره 5: 


أَخْبَرَنَا الْقَاضِی أَبُو الْفَرَجِ الْمُعَافَى بْنُ زَکَرِیَّا الْبَغْدَادِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو سَلْمَانَ أَحْمَدُ بْنُ أَبِی هَرَاسَةَ قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیمُ بْنُ إِسْحَاقَ النَّهَاوَنْدِیُّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَمَّادٍ الْأَنْصَارِیِّ قَالَ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِیلُ بْنُ أَبِی أُوَیْسٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ الْحَمِیدِ الْأَعْرَجِ عَنْ عَطَا قَالَ: 


دَخَلْنَا عَلَى عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ وَ هُوَ عَلِیلٌ بِالطَّائِفِ فِی الْعِلَّةِ الَّتِی تُوُفِّیَ فِیهَا وَ نَحْنُ رَهْطٌ ثَلَاثُونَ رَجُلًا مِنْ شُیُوخِ الطَّائِفِ وَ قَدْ ضَعُفَ فَسَلَّمْنَا عَلَیْهِ وَ جَلَسْنَا فَقَالَ لِی یَا عَطَا مَنِ الْقَوْمُ قُلْتُ یَا سَیِّدِی هُمْ شُیُوخُ هَذَا الْبَلَدِ مِنْهُمْ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سَلَمَةَ بْنِ حَضْرَمِیٍّ الطَّائِفِیُّ وَ عُمَارَةُ بْنُ أَبِی الْأَجْلَحِ وَ ثَابِتُ بْنُ مَالِکٍ فَمَا زِلْتُ أَعُدُّ لَهُ وَاحِداً بَعْدَ وَاحِدٍ ثُمَّ تَقَدَّمُوا إِلَیْهِ فَقَالُوا یَا ابْنَ عَمِّ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّکَ رَأَیْتَ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ سَمِعْتَ مِنْهُ مَا سَمِعْتَ فَأَخْبِرْنَا عَنِ اخْتِلَافِ هَذِهِ الْأُمَّةِ فَقُومٌ قَدْ قَدَّمُوا عَلِیّاً عَلَى غَیْرِهِ وَ قَوْمٌ جَعَلُوهُ بَعْدَ ثَلَاثَةٍ قَالَ فَتَنَفَّسَ ابْنُ عَبَّاسٍ وَ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ وَ هُوَ الْإِمَام‏ وَ الْخَلِیفَةُ مِنْ بَعْدِی فَمَنْ تَمَسَّکَ بِهِ فَازَ وَ نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهُ ضَلَّ وَ غَوَى بَلَى یُکَفِّنُنِی وَ یُغَسِّلُنِی وَ یَقْضِی دَیْنِی وَ أَبُو سِبْطَیَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ مِنْ صُلْبِ الْحُسَیْنِ تَخْرُجُ الْأَئِمَّةُ التِّسْعَةُ وَ مِنَّا مَهْدِیُّ هَذِهِ الْأُمَّةِ فَقَالَ لَهُ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سَلَمَةَ الْحَضْرَمِیُّ یَا ابْنَ عَمِّ رَسُولِ اللَّهِ فَهَلْ کُنْتَ تُعَرِّفُنَا قَبْلَ هَذَا فَقَالَ وَ اللَّهِ قَدْ أَدَّیْتُ مَا سَمِعْتُ وَ نَصَحْتُ لَکُمْ وَ لَکِنَّکُمْ‏ لا تُحِبُّونَ النَّاصِحِینَ‏ ثُمَّ قَالَ اتَّقُوا اللَّهَ عِبَادَ اللَّهِ تَقِیَّةَ مَنِ اعْتَبَرَ بِهَذَا وَ اتَّقَى فِی وَجَلٍ وَ کَمَّشَ فِی مَهَلٍ وَ رَغِبَ فِی طَلَبٍ وَ رَهِبَ فِی هَرَبٍ وَ اعْمَلُوا لِآخِرَتِکُمْ قَبْلَ حُلُولِ آجَالِکُمْ وَ تَمَسَّکُوا بِالْعُرْوَة الْوُثْقَى مِنْ عِتْرَةِ نَبِیِّکُمْ فَإِنِّی سَمِعْتُهُ ص یَقُولُ مَنْ تَمَسَّکَ بِعِتْرَتِی مِنْ بَعْدِی کَانَ مِنَ الْفَائِزِینَ ثُمَّ بَکَى بُکَاءً شَدِیداً فَقَالَ لَهُ الْقَوْمُ أَ تَبْکِی وَ مَکَانُکَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص مَکَانُکَ فَقَالَ لِی یَا عَطَا إِنَّمَا أَبْکِی لِخَصْلَتَیْنِ هَوْلِ الْمُطَّلَعِ وَ فِرَاقِ الْأَحِبَّةِ ثُمَّ تَفَرَّقَ الْقَوْمُ فَقَالَ لِی یَا عَطَا خُذْ بِیَدِی وَ احْمِلْنِی إِلَى صَحْنِ الدَّارِ ثُمَّ رَفَعَ یَدَیْهِ إِلَى السَّمَاءِ وَ قَالَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَتَقَرَّبُ إِلَیْکَ بِمُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَتَقَرَّبُ إِلَیْکَ بِوَلَایَةِ الشَّیْخِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَمَا زَالَ یُکَرِّرُهَا حَتَّى وَقَعَ إِلَى الْأَرْضِ فَصَبَرْنَا عَلَیْهِ سَاعَةً ثُمَّ أَقَمْنَاهُ فَإِذَا هُوَ مَیِّتٌ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَیْهِ.  


ترجمه روایت: 

عطا می گوید: ما گروهی متشکل از سی نفر از بزرگان طائف بودیم که به نزد عبدالله بن عباس در شهر طائف رفتیم. در حالی که او بیمار بود ( همان بیماری که با آن از دنیا رفت.) و بر اثر بیماری ضعیف شده بود. بر او سلام کرده و نشستیم. به من گفت: ای عطا، اینها چه کسانی هستند؟ 
گفتم: اقای من، ایشان بزرگان این شهرند. از جمله عبدالله بن سلمه بن حضرمی الطائفی و عماره بن ابی اجلح و ثابت بن مالک. و همینطور یک یک ایشان را برایش نام بردم. پس آن جماعت نزدیک او رفته و گفتند: ای پسر عموی رسول خدا، تو رسول خدا را دیده ای و از آن حضرت چیزهای فراوانی شنیده ای. پس ما را از اختلاف این امت آگاه کن. یک دسته از ایشان علی را بر غیر او مقدم داشته اند، و دسته ای دیگر او را بعد از سه نفر ( ابوبکر ، عمر ، عثمان ) قرار داده اند؟ 
عطا گوید : ابن عباس آهی از دل کشید و گفت : از رسول خدا شنیدم که می فرمود: علی با حق است و حق با علی است و او امام و جانشین بعد از من می باشد. پس هر که به او تمسک جوید رستگار شده و نجات یافته، و هر که از او روی گرداند گمراه شده و به راه هلاکت رفته است. اوست که غسل دادن و کفن کردن مرا عهده دار می شود و قرض مرا ادا می کند. او پدر دو سبط من حسن و حسین است. و از صلب حسین، امامان نه گانه بیرون آیند. و مهدی این امت از ماست. 
عبدالله بن سلمه گفت : ای پسر عموی رسول خدا، پس چرا پیش از این ما را آگاه نکردی؟ 
گفت : به خدا سوگند آنچه را که شنیده بودم، رساندم و شما را نصیحت کردم ، ولی شما نصیحت گران را دوست ندارید.  

سپس گفت: ای بندگان خدا تقوای الهی پیشه کنید. مانند تقوای کسی که عبرت گرفت تا  ( برای آخرت ) زمینه سازی کند، و در حال ترس ( از خدا ) تقوا پیشه کرد و در مهلت باقیمانده سرعت گرفت و در طلب کردن رغبت داشت و در حال گریختن ترس داشت، و پیش از آن که اجل شما فرا رسد، برای آخرت خویش کار کنید. و به ریسمان محکم از عترت پیامرتان چنگ زنید. که من از پیامبر شنیدم،  که می فرمود: هر که پس از من، به عترت من تمسک جوید، از رستگاران است.

سپس گریه سختی کرد، جمعی که حاضر بودند به او گفتند: آیا گریه می کنی با اینکه نزد رسول خدا چنین جایگاهی داری؟ به من گفت : ای عطا برای دو چیز گریه می کنم، یکی هراس از آنچه پیش رو است، و دیگر برای جدایی از دوستان. 

سپس آن جمع متفرق شدند و به من گفت: ای عطا دست مرا بگیر و مرا به صحن خانه ببر. پس من و سعید دستش را گرفتیم و به صحن خانه بردیم. در این هنگام دست هایش را به سوی آسمان بلند کرد و گفت: خدایا من بوسیله ی محمد وآل محمد، به تو تقرب می جویم. خدایا من بوسیله ی ولایت علی بن ابی طالب، به تو تقرب می جویم. پس همینطور این جملات را تکرار می کرد تا اینکه روی زمین افتاد، اندکی صبر نمودیم و سپس او را بلند کردیم و دیدیم مرده است. رحمت خدا بر او. 
کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر ؛ ص20

نکات روایت: 

تمسک به امیرالمومنین نتیجه اش می شود فلاح و رستگاری و عدم تمسک می شود گمراهی و هلاکت. در روایات متعدد از وجود مبارک امیرالمومنین داریم که حضرت به مانند وجود مبارک رسول خدا، بر دوازده گانه بودن ائمه تصریح کرده اند و کسانی که قائل به دوازده گانه بودن ائمه باشند، به امیرالمومنین تمسک کرده اند و نتیجه این تمسک طبق فرمایش نبی مکرم، جز فلاح و رستگاری چیزی نیست. اما کسانی که قائل به این هستند که تعداد ائمه و اوصیای بعد از پیامبر، از دوازده بیشتر است،اینها به امیرالمومنین تمسک نکرده اند و طبق فرمایش نبی مکرم، گمراه شده و راه هلاکت را در پیش گرفته اند. فرقه ضاله احمد بصری دجال و امثال این فرقه، مصداق گروه دوم هستند. 

نکته ی بعد این است که ادعای زبانی و ظاهری تمسک به امیرالمومنین مادامیکه در عمل نیاید هیچ سود و فایده ای ندارد و گواطع دچار تناقض اند که در حرف یک چیزی را (ادعای تمسک به امیرالمومنین) بیان می کنند و در عمل خلاف ادعایشان رفتار می کنند.

اسکن مطالب:  
 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۲۸
علی مهدوی

نظرات  (۱)

۱۸ مرداد ۹۵ ، ۲۰:۰۸ محمد آذرکار
اللهم عجل لولیک الفرج

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی