صاحب الامر

صاحب الامر | نقد مدعیان دروغین مهدویت | از کتب شیعی

صاحب الامر

صاحب الامر | نقد مدعیان دروغین مهدویت | از کتب شیعی

صاحب الامر

قال الامام الصادق سلام الله علیه : ... یَومَئذٍ مَنْ کانَ بِالمَدینةِ مِنْ وُلدِ عَلیّ‏ علیه السلام اِلَی مَکَّةَ فَیَلحَقُونَ بِصاحِبِ الاَمرِ وَیُقْبِلُ صاحبُ الاَمرِ نَحوَ العِراقِ...
... در این زمان هر کس از فرزندان علی‏ علیه السلام که در مدینه است، به مکه می ‏گریزد و به صاحب امر می ‏پیوندد و صاحب امر به سوی عراق روی می ‏آورد...
الغیبة، ص 270، باب 14، ح 43

قال الامام الرضا سلام الله علیه : اَنَا صاحِبُ هذَا الأمْرِ وَلکِنّی لَسْتُ بِالَّذی اَمْلَأَها عَدْلاً کَما مُلِئَتْ جَوراً، وَکَیْفَ اَکُونُ ذلِکَ عَلی ما تَری مِنْ ضَعْفِ بَدَنی، وَاِنَّ القائِمَ هُوَ الَّذی اِذا خَرَجَ کانَ فی سِنِّ الشُّیُوخِ وَمَنْظَرِ الشَّبابِ...
من صاحب الامر هستم، امّا آن کسی که زمین را از عدل آکنده سازد، همچنان که پر از جور شده باشد و چگونه او باشم در حالی که ضعف بدن مرا می‏بینی، و قائم کسی است که در سن پیران و منظر جوانان قیام کند...
کمال ‏الدین، ج 2، باب 35، ح 8


مدعیان دروغین و نیابت خاصه از وقتی پدید آمدند که کتب و منابع روایی غنی شیعی معرفی و تبیین نشدند.

به اعتقاد ما، معرفی روایت ها و تبیین کتب، می تواند از ظهور مدعیان دروغین جلوگیری کند. در این وبلاگ تمام سعی و تلاش بر این است که منابع روایی شیعی، معرفی و تبیین بشود تا اگر از ظهور مدعیان دروغین جلوگیری نکرد، از پیوستن افراد به آنها جلوگیری کند.


تحقیقات به صورت کتاب به کتاب می باشد. یعنی تا کتابی را کامل کار نکرده باشیم و نتایج تحقیقات را در وبلاگ قرار نداده باشیم، به سراغ کتاب بعدی نخواهیم رفت.

به طبقه بندی موضوعات وبلاگ توجه کنید.


انتشار مطالب این وبلاگ، بدون نقل منبع آن، در هر سایت یا وبلاگ یا مانند آن شرعا جایز نیست.

بایگانی

روایت عبدالله بن عباس از رسول خدا در مورد تعداد ائمه  


باب ما جاء عن عبد الله بن العباس عن رسول الله ص فی النصوص على الأئمة الاثنی عشر علیهم السلام 


مدعیان دروغین نیابت خاصه، همواره با استفاده از روش هایی سعی در انحراف امت شیعه داشته و دارند. تقطیع هایی را انجام می دهند، از روایات تاویل و تفسیری که دلخواه خودشان است را انجام می دهند و غالبا هم به روایات ضعیف برای اثبات مدعای خود توسل می جویند. یکی از همین گروه ها و فرق ضاله، گروهک احمد بصری معروف به دجال بصره می باشد که چندین سال است در راستای منحرف کردن شیعیان از عقاید حقه خود، فعالیت می کنند. هدف ما در قدم اول، ارائه مطالب ناب از کتب شیعی می باشد و در قدم دوم، با استفاده از این مطالب ناب، بر ادعای هر مدعی دروغین مهدویتی خط بطلانی بکشیم. 


یکی از ابوابی که در کتاب شریف کفایه الاثر وجود دارد ، باب روایت هایی است که عبدالله بن عباس، صحابی و پسر عم پیامبر، از رسول خدا صلی الله علیه وآله در نص بر ائمه اثنی عشر نقل کرده است. 


روایت شماره 1 در نص بر ائمه دوازده گانه به شرح ذیل می باشد :


حَدَّثَنَا شَیْخُنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَکِّلِ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْکُوفِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ النَّخَعِیُّ عَنْ عَمِّهِ حُسَیْنِ بْنِ یَزِیدَ النَّوْفَلِیِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ 

إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى اطَّلَعَ إِلَى الْأَرْضِ اطِّلَاعَةً فَاخْتَارَنِی مِنْهَا فَجَعَلَنِی نَبِیّاً ثُمَّ اطَّلَعَ الثَّانِیَةَ فَاخْتَارَ مِنْهَا عَلِیّاً فَجَعَلَهُ إِمَاماً ثُمَّ أَمَرَنِی أَنْ أَتَّخِذَهُ أَخاً وَ وَصِیّاً وَ خَلِیفَةً وَ وَزِیراً فَعَلِیٌّ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ عَلِیٍّ وَ هُوَ زَوْجُ ابْنَتِی وَ أَبُو سِبْطَیَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ أَلَا وَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى جَعَلَنِی وَ إِیَّاهُمْ حُجَجاً عَلَى عِبَادِهِ وَ جَعَلَ مِنْ صُلْبِ الْحُسَیْنِ ع أَئِمَّةً لَیُوصُونَ بِأَمْرِی وَ یَحْفَظُونَ وَصِیَّتِی التَّاسِع‏ مِنْهُمْ قَائِمُ أَهْلِ بَیْتِی وَ مَهْدِیُّ أُمَّتِی أَشْبَهُ النَّاسِ بِی فِی شَمَائِلِهِ وَ أَقْوَالِهِ وَ أَفْعَالِهِ لَیَظْهَرُ بَعْدَ غَیْبَةٍ طَوِیلَةٍ وَ حَیْرَةٍ مُضِلَّةٍ فَیُعْلِنُ أَمْرَ اللَّهِ وَ یُظْهِرُ دِینَ الْحَقِّ وَ یُؤَیَّدُ بِنَصْرِ اللَّهِ وَ یُنْصَرُ بِمَلَائِکَةِ اللَّهِ فَیَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً 


ترجمه روایت : 

سعید بن جبیر از عبدالله بن عباس روایت کرده که پیامبر فرمود: خداوند تبارک و تعالی نظری به زمین انداخت و از اهل آن مرا انتخاب کرد و پیغمبرم گردانید. سپس نظری دیگر انداخت و علی را برگزید و او را امام قرار داد. و به من دستور داد که او را برادر و وصی و جانشین و وزیر خود قرار دهم که علی از من است و من از علی هستم. او شوهر دخترم و پدر دو نوه ام حسن و حسین است. بدانید که خداوند تبارک و تعالی من و ایشان را بر بندگانش حجت قرار داده، و از صلب حسین امامانی قرار داده که کارهای مرا انجام دهند و وصیت مرا حفظ کنند. نهمین آنها، قائم اهل بیت من و مهدی امتم می باشد که در شمائل و گفتار و کردارش، شبیه ترین مردم به من است. و پس از غیبتی طولانی و سرگردانی گمراه کننده ای ظهور کرده و امر خدا را آشکار و دین او را ظاهر کند و با نصرت الهی تقویت گشته و بوسیله ی فرشتگان خدا یاری شود. و زمین را از عدل و داد پر کند همانطور که از ظلم و ستم پر شده باشد. 

کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر ؛ ص10 


نکات روایت:

در این روایت معلوم و واضح شد که پیامبر و امیرالمومنین و حضرت زهرا و حسنین، حجت خدا بر بندگان هستند و قطعا امامانی هم که از صلب امام حسین هستند، حجت خدا بر بندگان می باشند. حجت های الهی بر بندگان طبق این روایت، چهارده نفر بیشتر نیستند چرا که اگر تعداد حجج الهی از چهارده، بیشتر می بود، رسول خدا قطعا در این روایت یا در روایت های دیگری، اشاره می فرمودند حال آنکه مطلقا چیزی در این مورد نفرمودند و ما می دانیم که رسول خدا حتی از تبیین کوچک ترین موضوع برای امت کوتاهی نکرده اند. بنابراین ادعای گواطع مبنی بر اینکه تعداد حجج الهی از چهارده بیشتر است، کاملا رد می شود. 


نکته ی بعد در روایت این است که "فقط" نهمین نفر از صلب امام حسین، قائم اهل بیت و مهدی امت است. در مورد لقب مهدی، ممکن است کسانی بگویند همه ی ائمه دارای لقب مهدی هستند. در جواب بیان می کنیم که بله، همه ی ائمه از امیرالمومنین تا امام حسن عسکری دارای لقب مهدی هستند، لکن آن مهدی ای که بعد از غیبت طولانی ظاهر می شود و زمین را از عدل و داد پر می کند، نهمین نفر از صلب امام حسین است و به این دلیل که موفق به اصلاح جهانی می شود، لقب مهدی برای او معروف شده است. یعنی هیچکدام از ائمه قبل ( که دارای لقب مهدی هستند)، آن مهدی اصلاح گر جهانی نیستند. در نتیجه در هر جا لقب مهدی برای شخصی به کار رفته باشد، قطعا و بدون شک، مراد حضرت حجه بن الحسن می باشد. 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۲۱
علی مهدوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی