صاحب الامر

صاحب الامر | نقد مدعیان دروغین مهدویت | از کتب شیعی

صاحب الامر

صاحب الامر | نقد مدعیان دروغین مهدویت | از کتب شیعی

صاحب الامر

قال الامام الصادق سلام الله علیه : ... یَومَئذٍ مَنْ کانَ بِالمَدینةِ مِنْ وُلدِ عَلیّ‏ علیه السلام اِلَی مَکَّةَ فَیَلحَقُونَ بِصاحِبِ الاَمرِ وَیُقْبِلُ صاحبُ الاَمرِ نَحوَ العِراقِ...
... در این زمان هر کس از فرزندان علی‏ علیه السلام که در مدینه است، به مکه می ‏گریزد و به صاحب امر می ‏پیوندد و صاحب امر به سوی عراق روی می ‏آورد...
الغیبة، ص 270، باب 14، ح 43

قال الامام الرضا سلام الله علیه : اَنَا صاحِبُ هذَا الأمْرِ وَلکِنّی لَسْتُ بِالَّذی اَمْلَأَها عَدْلاً کَما مُلِئَتْ جَوراً، وَکَیْفَ اَکُونُ ذلِکَ عَلی ما تَری مِنْ ضَعْفِ بَدَنی، وَاِنَّ القائِمَ هُوَ الَّذی اِذا خَرَجَ کانَ فی سِنِّ الشُّیُوخِ وَمَنْظَرِ الشَّبابِ...
من صاحب الامر هستم، امّا آن کسی که زمین را از عدل آکنده سازد، همچنان که پر از جور شده باشد و چگونه او باشم در حالی که ضعف بدن مرا می‏بینی، و قائم کسی است که در سن پیران و منظر جوانان قیام کند...
کمال ‏الدین، ج 2، باب 35، ح 8


مدعیان دروغین و نیابت خاصه از وقتی پدید آمدند که کتب و منابع روایی غنی شیعی معرفی و تبیین نشدند.

به اعتقاد ما، معرفی روایت ها و تبیین کتب، می تواند از ظهور مدعیان دروغین جلوگیری کند. در این وبلاگ تمام سعی و تلاش بر این است که منابع روایی شیعی، معرفی و تبیین بشود تا اگر از ظهور مدعیان دروغین جلوگیری نکرد، از پیوستن افراد به آنها جلوگیری کند.


تحقیقات به صورت کتاب به کتاب می باشد. یعنی تا کتابی را کامل کار نکرده باشیم و نتایج تحقیقات را در وبلاگ قرار نداده باشیم، به سراغ کتاب بعدی نخواهیم رفت.

به طبقه بندی موضوعات وبلاگ توجه کنید.


انتشار مطالب این وبلاگ، بدون نقل منبع آن، در هر سایت یا وبلاگ یا مانند آن شرعا جایز نیست.

بایگانی

معرفی مولف کتاب کفایه الاثر

يكشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۴:۵۶ ق.ظ

در معرفی مولف کتاب کفایة الاثر فی النصوص علی الائمة اثنی عشر  


مرحوم ابوالقاسم علی بن محمد بن علی خزاز قمی ، از فقها و متکلمین و محدثین بزرگ شیعه در نیمه ی دوم قرن چهارم هجری بود که معاصر شیخ مفید (ره) است. محل تولد ایشان شهر قم می باشد که به دلیل آنکه محضر شیخ صدوق (ره) را درک کند، به ری کوچ کرد و در آنجا مقیم شد و در همان جا هم از دنیا رفت. 

در مورد جلالت و وثاقت و فقاهت ایشان، در میان علمای شیعه شکی وجود ندارد. مواردی از اقوال علمای شیعه را در مورد مرحوم علی بن محمد خزاز قمی در ذیل ذکر می کنیم. 

1- مرحوم نجاشی می گوید: 

ثقة من أصحابنا، أبو القاسم، و کان فقیها وجها له کتاب الإیضاح فی أصول الدین على مذهب أهل البیت علیهم السلام. 

ابوالقاسم علی بن محمد بن علی خزاز، از علمای مورد وثوق و فقهای سرشناس شیعه است. 
رجال النجاشی ؛ ص268 

2- مرحوم شیخ طوسی می گوید: 

متکلم جلیل له الکتب فی الکلام و له أنس بالفقه و کان مقیما بالری و مات بها.

علی خزاز رازی متکلمی جلیل القدر است و کتاب هایی در علم کلام دارد و با فقه مانوس بوده و در ری اقامت گزید و همان جا از دنیا رفت. 
فهرست الطوسی ؛ ص 290 

3- علامه حلی و ابن داود حلی هم همین سخن شیخ طوسی را در مورد علی بن محمد خزاز در کتب شان نقل کرده اند. 
رجال علامه حلی ص95 / رجال ابن داود ص 247 

4- مرحوم حر عاملی می گوید: 

کتاب الکفایة فی النصوص على عدد الأئمة علیهم السلام: للشیخ؛ الثقة؛ الصدوق، علی بن محمد، الخزاز القمی‏

کتاب کفایه در نص بر امامان دوازده گانه، تالیف عالم مورد اطمینان و صدوق، علی بن محمد خزاز قمی است. 
وسائل الشیعه ج 30 ص 156

5- مرحوم علامه مجلسی می گوید: 

أبو القاسم علیّ بن محمّد بن علیّ الخزّاز الرازیّ القمّیّ من أجلّاء الأصحاب و ثقاتهم‏

ابوالقاسم علی بن محمد بن علی خزاز رازی قمی، از علمای جلیل القدر و مورد اطمینان است.
بحارالانوار المدخل ، ص 150

 و ایضا قال:
کتاب الکفایة کتاب شریف لم یؤلف مثله فی الإمامة ... و تألیفه أدل دلیل على فضله و ثقته و دیانته‏

کتاب کفایه الاثر کتاب شریفی است که مانند آن در امامت تالیف نشده است و تالیف آن ( کفایه الاثر ) بهترین دلیل بر فضیلت و وثاقت و دیانت مولف آن است. 
بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج‏1 ؛ ص29 


6- مرحوم ابن شهرآشوب می گوید: 

فاما ما روی عن النبی فکفاک کتاب  " الکفایه فی النصوص " عن خزاز القمی نزیل الری

در آن چه از پیامبر درباره ی امامان دوازده گانه روایت شده است، کتاب الکفایه فی النصوص تالیف خزاز قمی که ساکن ری بوده کافی است. 
مناقب ج1 ، ص 252 

علمای دیگری نظیر وحید بهبهانی ، خوانساری ، علامه مامقانی ، علامه طهرانی ، علامه بیاضی همگی بر وثاقت و فقاهت و مورد اطمینان بودن مرحوم علی بن محمد بن علی خزاز قمی، تصریح کرده اند که به مورد آخر اشاره می کنیم.

و قال العلامة علی بن یونس البیاضی العاملی فی اکثر من موضع فی کتابه " الصراط المستقیم ": وأسند الشیخ السعید علی بن محمد بن علی الخزاز فی کتابه الکفایه. 

یعنی علامه بیاضی در بخش های مختلفی از کتابش، احادیث کفایه الاثر را بدون ذکر سند نقل کرده و می گوید علی بن محمد بن علی خزاز قمی در کفایه ، با ذکر سند این روایت را آورده است. 
صراط المستقیم ج 2 ؛ ص 113 

بنابراین جایز است که به کتاب این فقیه سرشناس شیعه تمسک کنیم و در احادیث این کتاب تامل کنیم تا به مدعیان دروغین مهدویت، از سر عدم اطلاع از احادیث و روایات معصومین، ایمان نیاوریم. 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۲۰
علی مهدوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی